Netwerken is ‘net werken’

“Goedemorgen” klinkt ’n opgewekte stem vanaf de koffieautomaat. “Goedemorgen” groet ik lachend terug en loop de zaal in waar we elke week bij elkaar komen.

In het begin was het wel erg vroeg. Iets voor zes in de ochtend stap ik in de auto op weg naar het netwerkontbijt. Ondertussen is het een onderdeel van mijn ritme geworden en voelt het goed. Onderweg zie ik afhankelijk van het seizoen de zon opkomen of een prachtige dauw over het water hangen. Een stukje verder op zie ik de masten van een aantal zeilbootjes bij elkaar. Het geeft me een vakantiegevoel, maar als ik het hotel inloop waar onze bijeenkomsten zijn, voelt het meteen weer als thuiskomen. De groep voelt fijn en vertrouwd en precies dat is het grote geheim.

Kritisch zijn

Netwerken kun je op vele manieren. Belangrijk is om uit te vinden waar jij je prettig bij voelt en ook niet onbelangrijk is te kijken wat je er ook weer uithaalt. Want netwerken is niet ‘net’ werken, het is werken. Het is tijd die je besteedt om je bedrijf te promoten, bekent te maken, neer te zetten. Om contacten te leggen, niet alleen voor de gezelligheid maar om er beter door te worden. Het is niet zoeken naar iets om je tijd te vullen maar zoeken naar uitbreiding en naar nieuwe opdrachten, zoeken naar werk. En dus mag je heel kritisch zijn. Moet je kritisch zijn. En dat het ook gezellig moet zijn, staat natuurlijk boven water. Zonder dat, hou je het niet lang vol.

Cartoon-Netwerken1

Krantenwijk

“Waar ben je mee bezig en wat levert het je op” hoorde ik vanmorgen. “En als het je niks oplevert, kun je dan niet beter een krantenwijk nemen in plaats van je tijd te verdoen? Dan weet je in elk geval dat het je iets oplevert”. Precies zo is het. Om te weten bij welke groep je moet aansluiten, wat voor soort manier van netwerken er bij je past, moet je op zoek in jezelf naar wat je wil bereiken. Wat voor soort klanten zoek je en waarom. Waar vind je dat soort klanten. Wat voor product verkoop je, wat is rendabel en wat niet. En hoe kan een netwerk je daarbij helpen. En wie zijn de mensen in je netwerk? Niet alleen zakelijk maar ook prive hebben zij contacten die je op het eerste oog misschien niet kunt zien.

Niet alleen promoten zij ook mij en mijn bedrijf, ik krijg ook kritische vragen. Vragen over wat ik doe en waarom.

Ik voel me prettig bij deze groep en deze manier van netwerken. Ik ben een gever en doe graag wat voor anderen. Als ik overtuigd ben van mensen kan ik ze ook goed promoten. Gewoon omdat ik in ze geloof. En dus kan ik hier mijn ei kwijt. Tegelijk doen de andere uit de groep ook veel voor mij terug. En dat uit zich dan weer op verschillende manieren. Niet alleen promoten zij ook mij en mijn bedrijf, ik krijg ook kritische vragen. Vragen over wat ik doe en waarom. Waarin ik anders ben dan andere bedrijven. Wat mijn drijfveer is en waar ik goed in ben. Dat houdt mij scherp. Wat zoek ik, wat doe ik, wat is mijn verhaal? En is mijn verhaal duidelijk voor anderen? Hoe zien mijn medegroepsleden mij en is dat inderdaad het beeld dat ik wil uitstralen, is het wie ik ben? Ik heb sparringspartners op diverse gebieden gevonden hierdoor.

Een goede ondernemer

Als ondernemer kun je niet zonder netwerk en dus is netwerken belangrijk, zelfs essentieel. Zonder netwerk kun je geen ondernemer zijn. Netwerken is niet ‘niet’ of ‘net’ werken. Netwerken is een onderdeel van je werk.

Wil je meer weten over mijn netwerk? Of wil je eens kennismaken met (een deel van) mijn netwerk. Vul dan het onderstaande contactformulier in.

Voornaam
Achternaam
Telefoonnummer
E-mailadres
Vraag / Opmerking
Geplaatst op: 26 augustus 2013 onder: Organiseren,werk en ...