Hoe overleef je je eerste werkdag na de vakantie

De eerste dag na de vakantie is als je thuiswerkt altijd net even anders dan dat je simpel op de fiets of in de auto stapt en naar kantoor gaat. Over hoe je deze eerste werkdag als thuiswerker kunt overleven …

Vol goede moed

De vakantie is voorbij en vol goede moed begin ik aan de eerste werkdag. Maar dan komt dochterlief terug met een kapotte knie, is de ketting van de fiets en het losse slot van de reserve fiets onvindbaar. Als ze de deur uit is, loop ik terug naar boven om verder te gaan met mijn haren föhnen maar een melding van weerplaza dat het binnen 10 minuten gaat regenen, laat me besluiten om eerst toch maar even de was binnen te halen. Weer op weg naar boven, ben ik inmiddels bijna een uur verder en glipt de tijd nu al door mijn vingers.

tijd vliegt

In de slaap- en tevens werkkamer zijn duidelijk de sporen van de vakantie nog te zien. Hoe goed we gisteren ook alles geprobeerd hebben om alles direct op te ruimen, er ligt toch nog het een en ander. Boven mij hoor ik de ‘ping’ van de volgende was die klaar is. Grrrr, de dag is nog niet eens begonnen en ik dreig nu al achter te lopen. Dan adem ik diep in en weer uit. Kom op zeg, denk ik, organiseren is mijn vak … en dus raap mezelf bij elkaar en ga aan de slag. En hoe moeilijk kan het zijn? Er wachten geen honderden e-mails want tijdens de vakantie sorteer ik die keurig.

Op het eerste lijstje komt alles wat ik vandaag voor mijn werk wil doen … Daardoor is het moeten weg en voelt het fijn om het lijstje af te handelen.

Daarbij had ik voor de vakantie ik alles geordend en mijn bureau opgeruimd achtergelaten. Daarom was ik ooit iemands ‘personal assistant’. Dus weet ik dat alles met weinig moeite zo weer op orde is. En inderdaad, binnen 5 minuten is mijn bureau weer leeg, ligt de post in de daarvoor bestemde bakjes en schik ik de planten die als afscheiding dienen zo dat het zicht op de rest van de kamer nihil is. Dan vraag ik zoonlief of hij de kamer even snel wil stofzuigen terwijl ik nog een was aan de lijn hang. De voordelen van thuiswerken overheersen weer, dit is waarom ik freelance secretaresse werd.

Drie lijstjes

Als ik met een kop koffie achter mijn bureau zit, maak ik drie lijstjes. Op het eerste lijstje komt alles wat ik vandaag voor mijn werk wil doen. Inderdaad ‘WIL DOEN’. Daardoor is het moeten weg en voelt het fijn om het lijstje af te handelen. Op lijstje twee staat alles wat ik privé wil doen. Lijstje drie is het MOETEN lijstje. Daarop staat wat ik moet doen nadat er een paar taken van lijstje één en twee klaar zijn. Het zijn de cadeautjes aan mijzelf die ervoor zorgen dat ik met een fijn gevoel de dag door kom. Een van de wijze lessen van een vriendin toen ik ging verhuizen. Zo moet ik 10 minuten lezen in het boek dat inmiddels al spannend begint te worden en ik moet een blog schrijven als 75% van andere lijstjes klaar is. Ik verheug me er nu al op.

Voornaam
Achternaam
Telefoonnummer
E-mailadres
Vraag / Opmerking
Geplaatst op: 19 augustus 2013 onder: Organiseren